
آموزش هنر و خلاقیت
آموزش هنر و خلاقیت از دیگر کلاسهای فراآموزشی مدارس غیر دولتی علوی است. دانشآموزان در دبستانهای علوی در زنگ هنر تکنیک نقاشی با مداد شمعی و گواش، حجمسازی از طریق سفالگری دستی، معرق، کار با لِگو، ویترای، پرسپکتیو، ماکتسازی و ... در پایههای مختلف تحصیلی آشنا میشوند.
آموزش لِگو
پژوهشهای مختلف نشان دادهاند لگو علاوه بر سرگرمی به عنوان ابزار آموزشی کاربرد بسیاری دارد. طرح درس لگوی مدارس علوی از یک الگوی کلی بینالمللی 4 مرحلهای پیروی میکند. دانشآموزان در مرحلهی اول با مسئله رو به رو میشوند و برای حل مسئله با توجه به راهکارهای ذهنشان شروع به ساخت میکنند. در این مرحله به قدرت دستورزی تقویت و حواس پنجگانه شناسایی میشوند. بعد از تحلیل و بررسی سازهها مسئلهی جدید مطرح میشود و این چرخه ادامه پیدا میکند. آموزش لگو به تقویت کار گروهی و همچنین شناخت واژهها کمک بسیاری میکند.
آموزش مُعرق و کاشی
آموزش کاشی شکسته، نام دیگر معرق کاشی است که در آن از قطعههای مختلف کاشی، شیشه، پوست تخم مرغ، موزاییک و ... استفاده میشود. کاشیشکسته یکی از هنرهای اصیل مردم ایران است. در کلاسهای آموزش هنر مدارس علوی، دانشآموزان علوی در کلاسهای هنر با کنار هم قرار دادن قطعههای مختلف کاشی شکسته یک شکل نهایی درست میکنند. این کار به دانشآموزان در تقویت مهارت دستورزی کمک میکند. علاوه بر معرق کاشی معرق چوب میز به دانشآموزان آموزش داده میشود. در این کلاس دانشآموزان با انواع چوب، کاربردهای چوب و بریدن چوب آشنا میشوند. تمام لوازم کار استاندارد و مناسب برای دانشآموزان توسط مؤسسه سفارش داده میشوند تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
آموزش ویترای
ویترای هنر نقاشی روی شیشه است که تاریخچهای فرانسوی دارد. نقاشی روی شیشه یکی از هنرهایی است که جذابیت خاصی برای کودکان و دانشآموزان دارد. در کلاس هنر دانشآموزان با تمام اصول و تکنیکهای ویترال به صورت گامبهگام آشنا میشوند و همزمان با کلاس تمرینهای خود را انجام میدهند. از آنجاییکه ویترال هیچ پیشنیازی ندارد، در همهی پایهها و مقاطع تحصیلی قابل آموزش است. در انتهای دورهی نقاشی روی شیشه کار کردن بر روی هر صفحهای را با هر روشی میآموزند و با تکنیک رنگآمیزی روی شیشه مسلط میشوند.
آموزش طراحی
یکی دیگر از آموزشهای زنگ هنر دانشآموزان متوسطه آموزشهای اولیه پرسپکتیو، سایهروشن، طراحی اولیهی ساختمان، نورپردازی و ... است که در نهایت به آموزش ماکتسازی مختوم میشود. این آموزشها جهت آشنایی دانشآموزان با هنر معماری است که در پایهی هفتم، هشتم و نهم به دانشآموزان ارائه میشوند.
هنر و تاثیر آن در زندگی
انسان برای رشد و کمال ابعاد وجودی خود نیازمند برقراری تعادل و سازگاری با موقعیتهای پیش روی خود است. بنابراین باید توانایی حل مسائل، مشکلات و موانع موجود در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر را داشته باشد. آموزش هنر علاوه بر اینکه به کودکان و نوجوانان در بیان افکارشان کمک میکند، قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای اطراف و دقت را در آنها افزایش میدهد. هدف از این زنگ در مدارس نیز پرورش گرایشهای مطلوب و تقویت فرهنگهای مورد نظر به دانشآموزان است. این زنگ همچنین وسیلهای مؤثر برای آموزش مفاهیم و اصول رشد از نظر عقلانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی به حساب میآید. هنر در حقیقت برگرفته از ملل و فرهنگهای مختلف است که بین نخبگان در ملل مختلف ارتباط برقرار میکند و آنها را به هم نزدیک میکند. با توجه به گرایش و تمایل انسانها به زیبایی و تطابق آن با کارکردهای آموزشی پرورشی هنر، میتوان دریافت که انسانها خواه و ناخواه زیبایی را دوست دارند. کسانی که در محیط کار و زندگی خود تلاش میکنند تا محیطی منظم، آراسته و زیبا داشته باشند، یا معلمی که از ماژیکهای رنگی برای رسم شکلها روی تابلوی کلاس برای تدریس استفاده میکند و بسیاری موارد دیگر همگی نشان دهندهی تمایل ذاتی انسانها به زیبایی و هنر است. بنابراین میتوان گفت که زنگ هنر نقش مهمی در تعلیم و تربیت و کشف استعدادهای ذاتی و خلاقانه دانشآموزان ایفا میکند و این قدرت را دارد که یک انسان کوچک را به سمت جهان خلاقیتها و نوآوریها هدایت کند.
اهداف زنگ هنر در مدارس
امروزه دانشمندان زیادی اهمیت هنر را در آموزش و یادگیری دانشآموزان تأیید کردهاند و تلاش میکنند تا از زنگ هنر علاوه بر آموزشهای مهارتهای هنری، برای شادی آفرینی، لذتبخش کردن فرآیند یادگیری و آموزش بهتر دروس دیگر استفاده کنند. مهمترین اهداف آموزش و پرورش برای زنگ هنر در مدارس شامل موارد زیر است:
- آشنایی با رشتههای هنر و آموزش مهارتهای آن
- آشنایی با طبیعت که منبع الهام آفرینشهای هنری است
- تمایل به کسب تجربه در رشتههای مختلف هنر
- توجه به تواناییها فرد و کسب اعتماد به نفس
- توجه به حفظ آثار هنری، میراث فرهنگی و احترام به هنرمندان
-توجه به زیباییهای طبیعت، حفظ آثار خود و دیگران
-تمایل به برقراری ارتباط با دیگران
- تمایل به مشارکت در ف
- استفاده از مهارتهای هنر جهت کمک به تحقق یافتن اهداف آموزش و پرورش فعالیتهای گروهی
- تمایل به ابراز افکار، احساسات و علایق خود
- توانایی کاربرد حواس و انجام صحیح حرکات
-توانایی در گفتار، توصیف و بررسی فعالیتهای هنری خود و دیگران
استفاده از آموزش هنر برای شناخت ویژگیهای روحی و روانی کودکان
در فرآیند آموزش، یاددهی و یادگیری، شناخت ویژگیهای روانی کودکان، استعدادهایشان، توانایی، علایق، کمبودها و حتی ناتوانیهای آنها بسیار اهمیت دارند. این موضوع برای دانشآموزان ابتدایی حساسیت بیشتری دارد. در صورتی میتوان در فرآیند آموزش موفق عمل کرد که شناخت کافی از کودکان داشته باشیم و آموزشها را با تمایلات و نیازهای کودکان منطبق سازیم. برای اینکه بتوان کودکان را شناخت میتوان از زنگ هنر استفاده کرد، زیرا کودکان واقعیت وجودی، آرزوها و تمایلاتشان را رسم میکنند. کودکان شاید در گفتوگو و حرف زدن دروغ بگویند ولی هرگز نمیتوانند در نقاشیهایشان دروغ بگویند، چرا که آثار آنها برخواسته از تمایلات و ذات درونیشان است. پس معلمان میتوانند با کمک گرفتن از این آثار کودکان به ابعاد ناشناخته، استعدادها و خواستههای آنها پی ببرند و به کودکان در رسیدن به اهدافشان کمک کنند. مؤسسهی آموزشی علوی با درک میزان تأثیر و اهمیت هنر در مدارس اهمیت ویژهای به این درس داده است. آموزشهای ذکر شده تنها بخشی از کلاسهای هنر و خلاقیت در مدرسههای علوی است که به فراخور سن و پایهی تحصیلی آموزش داده میشود.